Kvinesdal kommune ønsker å utvide tjenestene på Helsenorge i løpet av høsten. Har du en aktiv tjeneste fra kommunen, vil du kunne kommunisere digitalt med flere ansatte i ulike helsetjenester via www.helsenorge.no , under fanen som heter helsekontakter. Dersom kommunen ønsker å ha kontakt med deg digitalt vil du få en melding om dette på SMS og/eller e-post.

Helsekontakter opprettes av kommunen. Dette gjelder bl.a helsetjenester innenfor:

  • Ergoterapi
  • Fysioterapi
  • Hverdagsrehabilitering
  • Synskontakt
  • Hørselskontakt
  • Hjelpemidler
  • Kreftkoordinator – er allerede i gang
  • Psykisk helse – er allerede i gang
  • Kommunen velger hvilke tjenester de ønsker å åpne, for å ha dialog med deg via Helsenorge 

Dersom du ikke har tatt i bruk Helsenorge kan du gjøre det på følgende måte:

For å få tilgang må du ha BankID eller annen elektronisk ID tilgjengelig. Link under viser hvordan du går fram:

Slik logger du inn på helsenorge.no - YouTube (ekstern lenke) 

Når du har logget inn kan du starte en dialog ved å gå til Helsekontakter og velge en av de tjenestene du står oppført med, som du vil ha kontakt med.  Helsekontakter

Har du f.eks en aktiv tjeneste innenfor hørsel, vil kommunen kunne opprette helsekontakt for hørselskontakten. Har du andre tjenester i tillegg (som nevnt over) vil kommunen også kunne opprette helsekontakter for disse. Finner du noen av disse tjenestene under dine helsekontakter, må du velge hvem av dem du vil ha kontakt med før du sender en melding. Innboks

 

Slik skriver du en ny melding på helsenorge.no - YouTube (ekstern lenke)

Samtalene vil legge seg under menypunktet meldinger.
All kommunikasjon via Helsenorge knyttes direkte til kommunens pasientjournalsystem og lagres her. Meldingene fra deg blir kun lest av ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har lov til å se opplysninger om deg.
Du kan forvente å få svar første virkedag etter at du har sendt en melding.
Hensikten er å styrke samarbeidet mellom innbyggere og ansatte, og vil være et veldig godt alternativ til å ringe oss.

Merk at tjenesten ikke er en akutt-tjeneste.

Det kan ta inntil 24 timer før du kan benytte deg av tjenesten da tjenesten oppdaterer seg 1 gang i døgnet.

Bruk av fullmakt

Dersom pårørende skal representere deg som bruker, må du gi dem fullmakt.
Dette kan gjøres på helsenorge.no., eller du kan gjøre det manuelt og sende inn et skjema til Helfo.

På Helsenorge.no:
Her går du inn via pilen ved siden av navnet ditt øverst på forsiden på Helse Norge – velg profil og innstillinger – og fullmakt.

Manuelt via Skjema:
Du kan også fylle ut et skjema og sende inn til Helfo for å gi en annen person fullmakt til Helse Norge.
Det kan du lese mer om her: Skjema for fullmakt til Helsenorge

NB! For å gi manuell fullmakt må du kunne legge ved kopi av gyldig pass, førerkort, bankkort m/bilde eller nasjonalt ID kort.

For at pårørende skal kunne se meldinger, avtaler og helsekontakter, må fullmakten gjelde «digitale helsetjenester».

Trenger du hjelp med innlogging?

Det er flere muligheter for å få hjelp med innlogging eller bruk:

  • Bruk av Dropin Datahjelp på frivillighetssentralen hver onsdag mellom kl 12.00-14.00.
  • Kontakt KvinaVita ved Svein Skårdal på mobilnr: 92 84 68 96 mellom kl 09.00 – 14.00 for nærmere avtale.

Ved andre problemer eller spørsmål om Helsenorge kan du ringe brukerstøtten på tlf: 23 32 70 00.