Hver skole har eget ordensreglementet som inneholder regler for oppførsel, regler for hvilke tiltak som skal brukes mot elever som bryter reglementet (sanksjoner) og regler for fremgangsmåten når slike saker skal behandles (saksbehandlingsregler).

Skolene har ansvar for elevene i undervisning, arrangementer, ekskursjoner med mer der elevene er under skolens ledelse. Dette innebærer at ordens- og oppførselsreglementet gjelder i alle typer undervisningslokale, fellesrom og uteareal og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel i prosjekter, leirskole og studieturer. Reglementet gjelder også på skoleveien. Skolen og foreldrene har et felles ansvar for at reglementet også overholdes på skoleveien.

Skolene skal preges av et konstruktivt samarbeid mellom elever, foreldre og ansatte, der elevene lærer å se seg selv som medansvarlige for et godt fellesskap og der sentrale verdier som respekt og toleranse blir vektlagt. Skolemiljøet skal fremme helse, trivsel og læring.

Ordensreglementet for skolene skal være et virkemiddel for å nå en slik målsetting. Reglementet tar utgangspunkt i at skolen er til for at elevene skal ha størst mulig læringsutbytte og ønske å bruke sine positive ressurser til å bidra til et godt skolesamfunn for alle.